Gå till innehåll

Om e-legitimation

 
 

Vad är e-legitimation?

För att du ska kunna använda vissa e-tjänster som kräver inloggning måste du ha en e-legitimation.

En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på Internet och även skriva under dokument elektroniskt. Den elektroniska underskriften har samma juridiska innebörd som en underskrift gjord på vanligt sätt.

Legitimationen kan vara en datafil på en hårddisk eller lagras på ett elektroniskt kort. Den ges ut av en så kallad betrodd tredjepart, en utgivare. Det kan till exempel vara en bank. Hos vissa banker benämns e-legitimationen för BankId.

Hur skaffar jag e-legitimation? 

www.e-legitimation.selänk till annan webbplats finns utförlig information om hur du skaffar dig e-legitimation. Här nedan har vi försökt samla den viktigaste informationen avseende hur du går till väga.

E-legitimation för dig som inte är Internetbankkund

Telia och Nordea erbjuder e-legitimation till kunder som inte är Internetbankkunder.    Läs mer på Telias webbplats: www.​telia.​selänk till annan webbplats eller Nordeas webbplats: www.nordea.selänk till annan webbplats.

Ladda ner din e-legitimation

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. Om du redan är Internetbankkund kan du ladda ner e-legitimationen till den dator du ska använda. Det kan du göra hos någon av utgivarna du ser nedan.

Kontaktuppgifter till banker/utgivare av e-legitimation

Om du får tekniska problem när du ska legitimera dig med en e-legitimation, kontakta din utgivare av e-legitimation.

Bankerna nedan ingår i sammanslutningen BankID.

Giltighetstid

Giltighetstiden för en e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in bör du därför först kontrollera om giltighetstiden har gått ut och i så fall kontakta din utfärdare för att förnya legitimationen.

Vilka webbläsare och datorer fungerar e-legitimationen på?

Utgivarna av e-legitimation ställer olika krav på vilka webbläsare, operativsystem och datorer som fungerar. Se respektive utgivare nedan.

NordeaTeliaBank-ID

Om du inte kan logga in med e-legitimationen

  • Testa din e-legitimation på länkarna nedan. Kontakta din bank/utgivare om det inte fungerar. Se länkar längst ner på denna sida.
  • Har du testat att din e-legitimation fungerar och är godkänd men kan fortfarande inte logga in på Vara kommuns självservice? Beskriv ditt problem med inloggningen.

Jag har glömt lösenordet till min e-legitimation, vad ska jag göra?

Du måste hämta ut en ny e-legitimation hos din bank. Det är bara du som vet vad du har för lösenord och ingen annan kan ändra lösenordet eller nollställa det.

Spärra e-legitimation

Om du förlorat din e-legitimation eller misstänker att den på något sätt missbrukas ska du omedelbart spärra den. Det gör du hos utfärdaren.

Vad kostar det att skaffa en e-legitimation? 

När du hämtar ut en e-legitimation genom din bank så är den gratis.