Här kan ansöka om förlängt hämtningsintervall av slam.
Enligt 67 § i Avfall & Återvinning Skaraborgs avfallsföreskrifter fastställd av Vara kommuns kommunfullmäktige kan förlängt hämtningsintervall av slam medges efter ansökan hos miljö- och byggnadsnämnden. Ansökan kan göras under förutsättning att fastighetsinnehavaren eller nyttjanderättshavaren har en godkänd avloppsanläggning med efterföljande rening.
Krav för olika hämtningsintervall
Vartannat år
För att få ansökan beviljad för vartannat år så krävs att minst ett av följande kriterier uppfylls:
- Permanentboende nyttjas endast 5 månader per år.
- Permanentboende där max 1-2 personer nyttjar fastigheten per år.
- Fritidshus som nyttjas mer än 2 månader per år.
Vart 3:e år
För att få ansökan beviljad för vart 3:e år så krävs att kriteriet uppfylls:
- Fritidshus som nyttjas maximalt 2 månader per år.
Total befrielse
För att få ansökan beviljad för total befrielse så krävs att kriteriet uppfylls:
- Nyttjandet av toalett, dusch eller andra anordningar som är anslutet till avloppsledningar får inte ske under denna period. Sluttömning av trekammarbrunnen ska ha utförts.
Godkänd ansökan gäller i 5 år från beslutsdatum.
Avgift
Avgift för 2 timmar handläggning (1188kr/timme 2024) tas ut av miljö- och byggnadsnämnden enligt gällande taxa fastställd av kommunfullmäktige.
Kontaktuppgifter
Kontaktcenter Vara kommun
Telefon: 0512-310 00
E-post: miljo.bygg@vara.se
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter behandlas enligt gällande dataskyddslagstiftning. Personuppgiftsansvarig är samhällsbyggnadsnämnden. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter och kontaktuppgifter: www.vara.se/personuppgifter