Strandskyddsdispens - ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst ansöker du om strandskyddsdispens.
Strandskyddet syftar till att långsiktigt trygga förutsättningarna för den allemansrättsliga tillgången till strandområdet och bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten.
Du får inte göra åtgärder som hindrar eller avhåller allmänheten från att vistas vid stranden genom att utvidga din privata tomtplats. Du får inte heller försämra levnadsförhållanden för växter och djur.
Du måste ansöka om dispens från strandskyddet om du ska bygga eller göra åtgärder som kan påverka strandskyddets syften. Det krävs exempelvis dispens för att göra en tillbyggnad, bygga en brygga, gäststuga, växthus eller förråd.
För att få dispens får åtgärden inte motverka strandskyddets syften. Det krävs också särskilda skäl, enligt miljöbalken. Som särskilda skäl får man endast använda något av de sex särskilda skäl som anges i miljöbalken 7 kapitlet 18 c §.
- redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,
- genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen,
- behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området,
- behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området,
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området, eller
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse. Inom ett område som är utpekat som område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen (LIS) får man även använda det sjunde särskilda skälet som anges i miljöbalken 7 kapitlet 18 d §. Det är kommunen som beslutar om LIS-områden.
- Om området ligger inom ett utpekat LIS-område (landsbygdsutveckling i strandnära läge), får man förutom de skäl som anges i miljöbalken 7 kapitlet 18 c §, även tillämpa skälen som anges i miljöbalken 7 kapitlet 18 d §.
Inför din ansökan
- Handläggningstiden för ärendet är ca 10 veckor efter komplett inkommen ansökan, vissa undantag kan förekomma.
- Bygglov kan krävas, kontakta bygglovshandläggare.
- Miljö- och byggnadsnämnden tar ut en avgift fastställd av Kommunfullmäktige för handläggning av ärendet.
- Din ansökan är en allmän handling.
Situationsplan
Situationsplanen ska visa var du har tänkt göra ändringar. Rita in dessa ändringar på kartan och ange gärna även mått och avstånd från till exempel befintlig byggnad/fastighetsgräns åtgärden planeras.
Via Lantmäteriets "min karta" kan du söka på din adress eller fastighet och digitalt rita i kartan. Du kan också spara kartan som en PDF om du hellre vill skriva ut och rita för hand.
Kontaktcenter Vara kommun
Telefon: 0512-310 00
E-post: miljo.bygg@vara.se
Personuppgifter behandlas enligt gällande dataskyddslagstiftning. Personuppgiftsansvarig är miljö- och byggnadsnämnden. För mer information om hur vi hanterar personuppgifter och kontaktuppgifter: www.vara.se/personuppgifter
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Situationsplan
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet
- Ansökan avser
- Tidigare ärenden
- Planerade åtgärder
- Särskilda skäl
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Förhandsgranska